Semlor =)

Hejsan för några dagar sen gjorde jag semlebullar och semlor. Det är första gången jag gjorde semlebullar själv och jag har kommit på att det var inte så svårt att göra =) Okej Andreas hjälpte mig lite med att läsa receptet medans jag gjorde och så men jag tyckte inte det var svårt att göra =)
 
Receptet på semlebullarna:
 
50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5 dl  mjölk
2 dl socker
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk salt
ca 1,5 l ekologiskt vetemjöl spceial
 
Hur man ska göra:
 
Smula ner jäst i en bunke. Stöt kardemumman i en mortel och häll på jästen
Smält smöret och häll på mjölken. Värm till 37 grader och häll på jästen. Rör ut jästen i degspadet.
Blanda ner socker och salt. Häll sedan på mjöl och knåda tills degen får en fast form så du kan ta ut den ur bunken. Du ska inte kunna ta i den utan att bli kladdig.
Mjöla bordet lite och knåda degen på bordet. Knåda knåda knåda. och knåda lite till. Du kommer behöva tillsätta lite mjöl undertiden men du kommer också märka att ju mer du knådar desto mindre kladdig blir degen. Detta är av just knådandet. Jäs sedan degen i 30 minuter till dubbel storlek. Jag ville inte ha så stora semlor så jag delade min deg sedan i 4 delar som jag sedan delade i typ 10 bitar var, alltså fick jag 40 semlebullar typ.  Sedan får bullarna jäsa en gång till i ca 1 timme, det viktiga är att storleken dubblats. Bullarna penslas lätt med ägg innan de åker in i ugnen i 8 minuter på 225 grader.
 
 Här ligger mina små degar och jäser =)
 Så här ser mina färdiga semlor ut jag gjorde några stora och några små för Andreas ville ha några som man kunde äta upp en i entugga.
 
 
 Gjorde en med en massa grädde på =) hihi =D
 
Kram på er alla filidutter =) <3<3<3

Kommentarer
Ulla-Britt Gustafsson säger:

De ser jättegoda ut :-) Vad duktig du är <3

2013-02-15 | 19:53:35
Ulla-Britt Gustafsson säger:

De ser jättegoda ut :-) Vad duktig du är <3

Svar: Ja dom var jätte goda =) <3
charlottebengtsson

2013-02-15 | 19:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback